· Dział sprzedaży
o Kasjer – podstawowe uprawnienia potrzebne do obsługi sprzedaży. Każdy kasjer musi być weryfikowany. Kasjer może pracować przy dowolnej kasie, musi być sposób uwierzytelnienia kasjera. Kasjer może:
· Logować się do kasy
· Wprowadzać nową transakcję sprzedaży do systemu, w tym listę sprzedanych towarów Drukarka fiskalna
· Drukować rachunek na skojarzonej z kasą drukarce fiskalnej
· Drukować fakturę na skojarzonej z kasą drukarce
· Anulować transakcję przed jej zatwierdzeniem
· Zatwierdzić transakcję
· Dokonywać obrotu gotówkowego, przesyłać gotówkę do skarbca na żądanie systemu
· Używać skojarzonego terminala kart płatniczych
· Zablokować kasę
· Ogłosić alarm antynapadowy (wszystkie kasy się blokują, wszczęty alarm, wezwana policja)
· Wezwać Nadzorcę Sprzedaży
o Nadzorca sprzedaży – ma prawa potrzebne do sprawnego zarządzania sprzedażą, może anulować transakcje, np. potwierdzić czek, odblokować zablokowaną kasę, zabrać (ew. udzielić) prawa dostępu dla kasjera. Ten pracownik może:
· Działać w ramach uprawnień Kasjera
· Anulować zawartą już i potwierdzoną transakcję
· Odpowiedzieć na wezwanie Kasjera
· Odblokować kasę
· Odwołać alarm
· Potwierdzić czek – na wezwanie Kasjera
· Zmienić uprawnienia Kasjerów i dodawać nowych
· Dział reklamacji i gwarancji
o Pracownik działu reklamacji i gwarancji – podstawowe prawa potrzebne do obsługi klienta, faktury. A więc, ten użytkownik może:
· Wyświetlić transakcję danego klienta na podstawie wydanego i okazanego przez klienta rachunku
· Wprowadzić do systemu przyjęcie sprzedanego towaru do reklamacji/gwarancji – system zajmuje się jego transportem do magazynu, partia jest oznaczona nazwiskiem posiadacza, i celem (producent, gwarant, dostawca – proponowane przez system)
· Wydrukować fakturę – dane klientów są zapamiętywane w celach marketingowych i szybszego wydruku w przyszłości; fakt wydruku faktury jest zapamiętywany w celu uniknięcia oszustw
· Złożyć zamówienie na inny egzemplarz danego produktu – automatycznie oferowane po przyjęciu wadliwego towaru
· Odrzucić roszczenie klienta – fakt zapamiętywany w celu wykorzystania w statystykach
· Wezwać Nadzorcę – gdy klient się nie zgadza z decyzją pracownika
o Nadzorca
reklamacji i gwarancji – może anulować czynności dowolnego pracownika
działu reklamacji i gwarancji, zabrać (ew. udzielić) praw dostępu. Ten użytkownik może:
·
Działać w ramach uprawnień Pracownika
·
Anulować dowolną decyzję podjętą przez pracownika i
unieważnić jej skutki w systemie (odwołanie zlecenia transportu do Magazynu
jest odnotowywane – Pracownik magazynu, który na miejscu dowiedział się, że
zlecenie zostało odwołane, wpisuje to w status wykonania zadania (w ten sposób
pracownik nie może oszukać)
·
Przydzielać i dodawać nowych Pracowników
·
Odpowiedzieć na wezwanie Pracownika
· Magazyn i hale
Hale i magazyny są podzielone na pewne logiczne części – nazywane dalej obszarami.
o Pracownik
zwykły (nieuzbrojony) – jest przypisany do konkretnego obszaru hali lub
magazynu. Może wykonywać prace związane z wystawianiem partii na hali i ogólne
czynności halowo-magazynowe (zachowanie czystości, zgłaszanie uszkodzeń i
braków, obsługa klienta itd.). Pracownik zwykły obsługuje partie leżące na
podłodze.
o Pracownik
z wózkiem ręcznym - może być przypisany tylko do obszaru magazynu.
Pracownik z wózkiem ręcznym może przewozić partie umieszczone na podłodze do
miejsc znajdujących się na podłodze.
o Pracownik
z wózkiem widłowym - może być przypisany tylko do obszaru magazynu.
Pracownik z wózkiem widłowym może przewozić partie z dowolnego miejsca na
dowolne miejsce.
o Zarządca
obszaru – również przypisany do pewnego obszaru. Wysyła zadania do
wykonania, może być ograniczony co do obszaru, którego tyczy się zadanie lub
priorytetu. Kontroluje pracę i dostęp do systemu pozostałych pracowników danego
obszaru. Pilnuje sprawnego funkcjonowania swojego obszaru (w szczególności,
może zgłaszać zapotrzebowanie na dany towar). W przypadku obszaru hali ma wgląd
w ilość sprzedanego towaru, w przeciwnym w wypadku w statystyki zapełnienia
obszaru. Może zażądać dostarczenia towaru na halę, jak tylko dotrze dostawa.
o Zarządca
globalny – zarządza grupą obszarów, lub globalnie (np. zmiana dekoracji w
związku ze świętami, usunięcie towaru ze sprzedaży). Może wysyłać zadania do
wykonania.
§ Otrzymuje informacje od zarządców obszarów o ich potrzebach
§ Ma wgląd w statystyki pracy pracowników swej grupy
§ Może przypisywać pracowników do obszaru, przenosić pomiędzy nimi
§ Może wysyłać zadania do wykonania
§ Może wysyłać wytyczne dla zarządców obszarów
· Zaopatrzenie
o Logistyk
(ewentualna zmiana nazwy)– przyjmuje dowożone towary i wydaje towary
zwrócone lub do gwarancji. Ma prawo odrzucić transport lub jego część. Musi
mieć możliwość wprowadzania dostaw i wgląd w zamówienia, towary odrzucone i
reklamowane. Kieruje fizycznym przyjmowaniem dostawy. Logistyk może:
· Wprowadzić nową dostawę do systemu, podzieloną na partie; określa parametry partii, takie jak typ, stan, termin ważności, masę i objętość, i inne
· Sprawdzić, czy dostawa była zamówiona
· Odrzucić część dostawy, podając powód
· Wydać towar do naprawy
· Zażądać transportu towaru do naprawy lub reklamowanego z magazynu
· Zatwierdzić przyjęcie dostawy (informacja przechodzi o Rozsyłacza)
· Wezwać Nadzorcę obrotu towarami
o Nadzorca
obrotu towarami – kontroluje podwładnych mu Logistyków. Może anulować
dowolną uch decyzję. Ustala ceny dla towarów uszkodzonych, i podejmuje decyzje
w nietypowych sytuacjach. Może:
·
Działać w zakresie uprawnień Logistyka
·
Zmienić dane wprowadzane przez Logistyka
·
Ustalić cenę dla partii towarów uszkodzonych – cena
taka musi być związana z partią
·
Otrzymać wezwanie od Logistyka
o Zaopatrzeniowiec
– decyduje, które i ile towarów od danego dostawcy kupić. Ma dostęp do
historii zamówień, listu kontrahentów i ich ofert, kosztów transportu,
wytycznych managerów, ilości towarów w magazynie i raportów i analiz ich
zużycia i zapotrzebowania. Na tej podstawie wprowadza do bazy zamówienia, które
są potem przekazywane do dostawców przez system. Zadaniem zaopatrzeniowca jest
zapewnienie optymalnej ilości i rodzaju towarów w magazynie i na halach. Każdy
Zaopatrzeniowiec ma przypisany zbiór grup towarów, którymi się zajmuje
· Ma wgląd w aktualną ofertę dostawców, może ją wyświetlać odpowiednio obrobiona – sortowanie, grupowanie, filtrowanie
· Może wprowadzać nowych dostawców, aktualizować oferty już istniejące
· Ma wgląd w aktualne statystki sprzedaży w tym tygodniu i w poprzednim, z uwzględnieniem wahań rocznych, miesięcznych i w dniach tygodnia, prognozy na najbliższy okres
· Ma wgląd w aktualny stan magazynu
· Ma wgląd w inne zamówienia dotyczące jego grup towarów
· System sugeruje towary i ich ilości, które trzeba zamówić – na podstawie prognoz zapotrzebowania, ilości w magazynie i na halach, czasu potrzebnego na dostarczenie produktów wyliczonego na podstawie dotychczasowych dostaw, wytycznych Managerów
· System sugeruje producentów i dostawców zamawianych towarów na podstawie cen towarów u dostawców, statystyk sprzedaży poszczególnych marek, wytycznych Managerów
· Zaopatrzeniowiec wprowadza swoje zamówienia do systemu, podaje przybliżoną datę dostawy
o Nadzorca
zaopatrzenia – może zmienić decyzje podwładnych mu zaopatrzeniowców.
Kontroluje ich działalność, wprowadza poprawki, może nakazać odrzucenie
zamówionej już partii. Nadzorca ten może:
· Działać jako Zaopatrzeniowiec
· Anulować zamówienie – wprowadza swoją decyzję do systemu
· Zmieniać prawa Zaopatrzeniowców, dodawać nowych, przypisywać im grupy towarów
· Zarządzanie
Osoby w tej grupie są wysoko zaufanymi pracownikami, dlatego też powinni mieć szerokie uprawnienia. Podział na klasy może okazać się niekonieczny, jakkolwiek zawsze można połączyć sprawowane funkcje.
o Manager
sprzedaży – kieruje długoterminową strategią sprzedaży (więcej niż tydzień,
okresami krótszymi zajmują się zaopatrzeniowcy). Ma wgląd do wszelkich raportów
i analiz mogących ułatwić mu podejmowanie decyzji (sprzedaż, dostawy). Ustala
ceny na poszczególne towary. Wysyła wytyczne do działu logistyki. Jego decyzje mogą
dotyczyć więcej niż jednego supermarketu. Manager Sprzedaży może:
· Przeglądać raporty dotyczące: sprzedaży w pewnych okresach pewnych produktów, grup produktów, produktów określonych producentów, z uwzględnieniem wahań sezonowych i trendu, indeksy statystyczne sprzedaży, porównanie produktów różnych producentów i dostawców z uwzględnieniem kosztów transportu
· Wysyłać ogólne wytyczne dotyczące asortymentu i ilości do Zaopatrzeniowców. Informacje te są dystrybuowane wśród nich na podstawie grupy towarów, których dotyczą i wyświetlane w trakcie podejmowania przez nich decyzji.
· Wysyłać szczegółowe wytyczne dotyczące zamówień konkretnego produktu lub grupy towarów odnośnie ilości, producentów lub dostawców na następny tydzień lub tygodnie – system proponuje dotychczasowe wartości, ewentualnie sugeruje zmiany na podstawie własnej logiki, wprowadza się czas obowiązywania wytycznych. Istnieje możliwość dodania adnotacji tekstowej.
· Ustalać ceny – zarządzić podwyżkę (obniżkę) na pewne towary, grupy towarów, towary pewnego producenta lub od pewnego dostawcy – system podpowiada, o ile – na podstawie zmian cen dostawców od ostatniej zmiany ceny, zmiany dostawcy.
· Reagować na zmiany cen u dostawców, wycofanie się dostawcy – system proponuje nowe ceny bazując na zmianie cen dostawców, zmianę dostawcy w celu maksymalizacji zysku
o
Manager sklepu – zapewnia płynne funkcjonowanie
sklepu, może chwilowo skorzystać z uprawnień prawie każdego pracownika swojego
sklepu.. Decyduje o ilości i składzie personelu, organizacji pracy itd.
Bezpośrednio wydaje polecenia i wytyczne zarządcom globalnym i obszarów,
nadzorom zaopatrzenia, sprzedaży i reklamacji i gwarancji. Ustawia różne
parametry (np. po ilu dniach od upłynięcia daty ważności zdjąć towar z hali). Manager ten może:
· Otrzymywać wnioski o przyjęcie, zwolnienie nowych pracowników, mieć wgląd w statystki pracy
· Otrzymywać informacje o zapotrzebowaniu na nowe zasoby, aktualnym ich wykorzystaniu
· Wysyłać komunikaty do innych pracowników sklepu
· Korzystać z uprawnień dowolnego pracownika sklepu (oprócz Managera Sprzedaży, który w przyszłości może być nie pracownikiem sklepu, tylko sieci sklepów – wtedy trzeba dodać Managera Sprzedaży na poziomie sklepu)
·
Administracja
o Administrator
– ma pełen dostęp do systemu, rozwiązuje nieoczekiwane problemy, wprowadza
nowych użytkowników. Administrator może:
·
Zarządzać systemem poprzez wprowadzanie i usuwanie
użytkowników, ustawianie ich uprawnień
·
Dodawanie nowych zasobów do systemu, edycja już
wprowadzonych
·
Określanie technicznych parametrów pracy systemu