Pracownicy i ich miejsce w systemie

·        Dział sprzedaży

o       Kasjer – podstawowe uprawnienia potrzebne do obsługi sprzedaży. Każdy kasjer musi być weryfikowany. Kasjer może pracować przy dowolnej kasie, musi być sposób uwierzytelnienia kasjera. Kasjer może:

·        Logować się do kasy

·        Wprowadzać nową transakcję sprzedaży do systemu, w tym listę sprzedanych towarów Drukarka fiskalna

·        Drukować rachunek na skojarzonej z kasą drukarce fiskalnej

·        Drukować fakturę na skojarzonej z kasą drukarce

·        Anulować transakcję przed jej zatwierdzeniem

·        Zatwierdzić transakcję

·        Dokonywać obrotu gotówkowego, przesyłać gotówkę do skarbca na żądanie systemu

·        Używać skojarzonego terminala kart płatniczych

·        Zablokować kasę

·        Ogłosić alarm antynapadowy (wszystkie kasy się blokują, wszczęty alarm, wezwana policja)

·        Wezwać Nadzorcę Sprzedaży

o       Nadzorca sprzedaży – ma prawa potrzebne do sprawnego zarządzania sprzedażą, może anulować transakcje, np. potwierdzić czek, odblokować zablokowaną kasę, zabrać (ew. udzielić) prawa dostępu dla kasjera. Ten pracownik może:

·        Działać w ramach uprawnień Kasjera

·        Anulować zawartą już i potwierdzoną transakcję

·        Odpowiedzieć na wezwanie Kasjera

·        Odblokować kasę

·        Odwołać alarm

·        Potwierdzić czek – na wezwanie Kasjera

·        Zmienić uprawnienia Kasjerów i dodawać nowych

·        Dział reklamacji i gwarancji

o       Pracownik działu reklamacji i gwarancji – podstawowe prawa potrzebne do  obsługi klienta, faktury. A więc, ten użytkownik może:

·        Wyświetlić transakcję danego klienta na podstawie wydanego i okazanego przez klienta rachunku

·        Wprowadzić do systemu przyjęcie sprzedanego towaru do reklamacji/gwarancji – system zajmuje się jego transportem do magazynu, partia jest oznaczona nazwiskiem posiadacza, i celem (producent, gwarant, dostawca – proponowane przez system)

·        Wydrukować fakturę – dane klientów są zapamiętywane w celach marketingowych i szybszego wydruku w przyszłości; fakt wydruku faktury jest zapamiętywany w celu uniknięcia oszustw

·        Złożyć zamówienie na inny egzemplarz danego produktu – automatycznie oferowane po przyjęciu wadliwego towaru

·        Odrzucić roszczenie klienta – fakt zapamiętywany w celu wykorzystania w statystykach

·        Wezwać Nadzorcę – gdy klient się nie zgadza z decyzją pracownika

o       Nadzorca reklamacji i gwarancji – może anulować czynności dowolnego pracownika działu reklamacji i gwarancji, zabrać (ew. udzielić) praw dostępu.  Ten użytkownik może:

·        Działać w ramach uprawnień Pracownika

·        Anulować dowolną decyzję podjętą przez pracownika i unieważnić jej skutki w systemie (odwołanie zlecenia transportu do Magazynu jest odnotowywane – Pracownik magazynu, który na miejscu dowiedział się, że zlecenie zostało odwołane, wpisuje to w status wykonania zadania (w ten sposób pracownik nie może oszukać)

·        Przydzielać i dodawać nowych Pracowników

·        Odpowiedzieć na wezwanie Pracownika

·        Magazyn i hale

Hale i magazyny są podzielone na pewne logiczne części – nazywane dalej obszarami.

o       Pracownik zwykły (nieuzbrojony) – jest przypisany do konkretnego obszaru hali lub magazynu. Może wykonywać prace związane z wystawianiem partii na hali i ogólne czynności halowo-magazynowe (zachowanie czystości, zgłaszanie uszkodzeń i braków, obsługa klienta itd.). Pracownik zwykły obsługuje partie leżące na podłodze.

o       Pracownik z wózkiem ręcznym - może być przypisany tylko do obszaru magazynu. Pracownik z wózkiem ręcznym może przewozić partie umieszczone na podłodze do miejsc znajdujących się na podłodze.

o       Pracownik z wózkiem widłowym - może być przypisany tylko do obszaru magazynu. Pracownik z wózkiem widłowym może przewozić partie z dowolnego miejsca na dowolne miejsce.

o       Zarządca obszaru – również przypisany do pewnego obszaru. Wysyła zadania do wykonania, może być ograniczony co do obszaru, którego tyczy się zadanie lub priorytetu. Kontroluje pracę i dostęp do systemu pozostałych pracowników danego obszaru. Pilnuje sprawnego funkcjonowania swojego obszaru (w szczególności, może zgłaszać zapotrzebowanie na dany towar). W przypadku obszaru hali ma wgląd w ilość sprzedanego towaru, w przeciwnym w wypadku w statystyki zapełnienia obszaru. Może zażądać dostarczenia towaru na halę, jak tylko dotrze dostawa.

o       Zarządca globalny – zarządza grupą obszarów, lub globalnie (np. zmiana dekoracji w związku ze świętami, usunięcie towaru ze sprzedaży). Może wysyłać zadania do wykonania.

§         Otrzymuje informacje od zarządców obszarów o ich potrzebach

§         Ma wgląd w statystyki pracy pracowników swej grupy

§         Może przypisywać pracowników do obszaru, przenosić pomiędzy nimi

§         Może wysyłać zadania do wykonania

§         Może wysyłać wytyczne dla zarządców obszarów

 

·        Zaopatrzenie

o       Logistyk (ewentualna zmiana nazwy)przyjmuje dowożone towary i wydaje towary zwrócone lub do gwarancji. Ma prawo odrzucić transport lub jego część. Musi mieć możliwość wprowadzania dostaw i wgląd w zamówienia, towary odrzucone i reklamowane. Kieruje fizycznym przyjmowaniem dostawy. Logistyk może:

·        Wprowadzić nową dostawę do systemu, podzieloną na partie; określa parametry partii, takie jak typ, stan, termin ważności, masę i objętość, i inne

·        Sprawdzić, czy dostawa była zamówiona

·        Odrzucić część dostawy, podając powód

·        Wydać towar do naprawy

·        Zażądać transportu towaru do naprawy lub reklamowanego z magazynu

·        Zatwierdzić przyjęcie dostawy (informacja przechodzi o Rozsyłacza)

·        Wezwać Nadzorcę obrotu towarami

o       Nadzorca obrotu towarami – kontroluje podwładnych mu Logistyków. Może anulować dowolną uch decyzję. Ustala ceny dla towarów uszkodzonych, i podejmuje decyzje w nietypowych sytuacjach. Może:

·        Działać w zakresie uprawnień Logistyka

·        Zmienić dane wprowadzane przez Logistyka

·        Ustalić cenę dla partii towarów uszkodzonych – cena taka musi być związana z partią

·        Otrzymać wezwanie od Logistyka

o       Zaopatrzeniowiec – decyduje, które i ile towarów od danego dostawcy kupić. Ma dostęp do historii zamówień, listu kontrahentów i ich ofert, kosztów transportu, wytycznych managerów, ilości towarów w magazynie i raportów i analiz ich zużycia i zapotrzebowania. Na tej podstawie wprowadza do bazy zamówienia, które są potem przekazywane do dostawców przez system. Zadaniem zaopatrzeniowca jest zapewnienie optymalnej ilości i rodzaju towarów w magazynie i na halach. Każdy Zaopatrzeniowiec ma przypisany zbiór grup towarów, którymi się zajmuje

·        Ma wgląd w aktualną ofertę dostawców, może ją wyświetlać odpowiednio obrobiona – sortowanie, grupowanie, filtrowanie

·        Może wprowadzać nowych dostawców, aktualizować oferty już istniejące

·        Ma wgląd w aktualne statystki sprzedaży w tym tygodniu i w poprzednim, z uwzględnieniem wahań rocznych, miesięcznych i w dniach tygodnia, prognozy na najbliższy okres

·        Ma wgląd w aktualny stan magazynu

·        Ma wgląd w inne zamówienia dotyczące jego grup towarów

·        System sugeruje towary i ich ilości, które trzeba zamówić – na podstawie prognoz zapotrzebowania, ilości w magazynie i na halach, czasu potrzebnego na dostarczenie produktów wyliczonego na podstawie dotychczasowych dostaw, wytycznych Managerów

·        System sugeruje producentów i dostawców zamawianych towarów na podstawie cen towarów u dostawców, statystyk sprzedaży poszczególnych marek, wytycznych Managerów

·        Zaopatrzeniowiec wprowadza swoje zamówienia do systemu, podaje przybliżoną datę dostawy

o       Nadzorca zaopatrzenia – może zmienić decyzje podwładnych mu zaopatrzeniowców. Kontroluje ich działalność, wprowadza poprawki, może nakazać odrzucenie zamówionej już partii. Nadzorca ten może:

·        Działać jako Zaopatrzeniowiec

·        Anulować zamówienie – wprowadza swoją decyzję do systemu

·        Zmieniać prawa Zaopatrzeniowców, dodawać nowych, przypisywać im grupy towarów

·        Zarządzanie

Osoby w tej grupie są wysoko zaufanymi pracownikami, dlatego też powinni mieć szerokie uprawnienia. Podział na klasy może okazać się niekonieczny, jakkolwiek zawsze można połączyć sprawowane funkcje.

o       Manager sprzedaży – kieruje długoterminową strategią sprzedaży (więcej niż tydzień, okresami krótszymi zajmują się zaopatrzeniowcy). Ma wgląd do wszelkich raportów i analiz mogących ułatwić mu podejmowanie decyzji (sprzedaż, dostawy). Ustala ceny na poszczególne towary. Wysyła wytyczne do działu logistyki. Jego decyzje mogą dotyczyć więcej niż jednego supermarketu. Manager Sprzedaży może:

·        Przeglądać raporty dotyczące: sprzedaży w pewnych okresach pewnych produktów, grup produktów, produktów określonych producentów, z uwzględnieniem wahań sezonowych i trendu, indeksy statystyczne sprzedaży, porównanie produktów różnych producentów i dostawców z uwzględnieniem kosztów transportu

·        Wysyłać ogólne wytyczne dotyczące asortymentu i ilości do Zaopatrzeniowców. Informacje te są dystrybuowane wśród nich na podstawie grupy towarów, których dotyczą i wyświetlane w trakcie podejmowania przez nich decyzji.

·        Wysyłać szczegółowe wytyczne dotyczące zamówień konkretnego produktu lub grupy towarów odnośnie ilości, producentów lub dostawców na następny tydzień lub tygodnie – system proponuje dotychczasowe wartości, ewentualnie sugeruje zmiany na podstawie własnej logiki, wprowadza się czas obowiązywania wytycznych. Istnieje możliwość dodania adnotacji tekstowej.

·        Ustalać ceny – zarządzić podwyżkę (obniżkę) na pewne towary, grupy towarów, towary pewnego producenta lub od pewnego dostawcy – system podpowiada, o ile – na podstawie zmian cen dostawców od ostatniej zmiany ceny, zmiany dostawcy.

·        Reagować na zmiany cen u dostawców, wycofanie się dostawcy – system proponuje nowe ceny bazując na zmianie cen dostawców, zmianę dostawcy w celu maksymalizacji zysku

o       Manager sklepu – zapewnia płynne funkcjonowanie sklepu, może chwilowo skorzystać z uprawnień prawie każdego pracownika swojego sklepu.. Decyduje o ilości i składzie personelu, organizacji pracy itd. Bezpośrednio wydaje polecenia i wytyczne zarządcom globalnym i obszarów, nadzorom zaopatrzenia, sprzedaży i reklamacji i gwarancji. Ustawia różne parametry (np. po ilu dniach od upłynięcia daty ważności zdjąć towar z hali). Manager ten może:

·        Otrzymywać wnioski o przyjęcie, zwolnienie nowych pracowników, mieć wgląd w statystki pracy

·        Otrzymywać informacje o zapotrzebowaniu na nowe zasoby, aktualnym ich wykorzystaniu

·        Wysyłać komunikaty do innych pracowników sklepu

·        Korzystać z uprawnień dowolnego pracownika sklepu (oprócz Managera Sprzedaży, który w przyszłości może być nie pracownikiem sklepu, tylko sieci sklepów – wtedy trzeba dodać Managera Sprzedaży na poziomie sklepu)

·        Administracja

o       Administrator – ma pełen dostęp do systemu, rozwiązuje nieoczekiwane problemy, wprowadza nowych użytkowników. Administrator może:

·        Zarządzać systemem poprzez wprowadzanie i usuwanie użytkowników, ustawianie ich uprawnień

·        Dodawanie nowych zasobów do systemu, edycja już wprowadzonych

·        Określanie technicznych parametrów pracy systemu